Kommungarden5
22.11.2024

Työllisyyspalveluiden uudistus tuo lisää palvelupisteitä Pohjanmaan työllisyysalueelle

1.1.2025 alkaen valtion TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle. Jatkossa henkilö- ja yritysasiakkaat saavat apua työnhakuun ja työntekijöiden rekrytointiin TE-toimiston sijaan kuntien työllisyyspalveluista. Vaikka uudistus on rakenteellisesti suuri, asiakkaan näkökulmasta vain yhteystiedot muuttuvat. Pohjanmaan työllisyysalueeseen kuuluvat Kaskinen, Korsnäs, Laihia, Maalahti, Mustasaari, Närpiö, Uusikaarlepyy, Vaasa ja Vöyri. 

 
Ilman ajanvarausta työllisyyspalveluissa voi asioida myös ensi vuonna Vaasassa ja Närpiössä, missä toiminta jatkuu nykyisissä TE-toimiston tiloissa. Vaasassa asiakkaita palvellaan virastotalolla osoitteessa Wolffintie 35 ja Närpiössä kaupungin asiointipisteessä osoitteessa Närpiöntie 4. Aukioloajat päivitetään vuoden lopussa kuntien verkkosivuille. 

Kaskisissa, Korsnäsissä, Laihialla, Maalahdessa, Mustasaaressa, Uudessakaarlepyyssä ja Vöyrillä voi 1.1.2025 lähtien asioida ajanvarauksella. Jokaiseen kuntaan tulee ajanvarauksella palvelevat palvelupisteet, jotka sijoittuvat kuntien omiin tiloihin, kuten kunnantaloille. Maalahden kunnantalolla on mahdollista hoitaa asioita ajanvarauksella 1.1.2025 alkaen. Ajanvarauksen voi pyytää työllisyyspalveluista. Tarkemmat osoitteet ja yhteystiedot päivitetään kuntien verkkosivuille vuoden lopussa. 

Puhelinnumerot päivittyvät vuoden alussa 

Pohjanmaan työllisyysalueen henkilö- ja yritysasiakkaita palveleva puhelinpalvelu aloittaa 1.1.2025 alkaen uusilla numeroilla. Henkilöasiakkaiden uusi palvelunumero on 06 325 4400, yritysasiakkaat voivat soittaa numeroon 06 325 4500. 

Lisäksi virkailijoiden henkilökohtaiset työpuhelinnumerot ja -sähköpostiosoitteet muuttuvat. TE-toimisto viestii uusista yhteystiedoista suoraan asiakkaille. 

Asiakkaiden yhteyshenkilöt eli niin sanotut omat virkailijat pyritään säilyttämään samoina. Oma virkailija voi kuitenkin vaihtua siinä tapauksessa, jos virkailija siirtyy töihin eri työllisyysalueelle, kuin mihin asiakas jää asiakkaaksi. 

Sähköinen asiointi pysyy ennallaan

Sähköinen asiointi säilyy ennallaan Työmarkkinatorilla, joka on valtakunnallinen verkkopalvelu työnhakuun ja rekrytointiin liittyvien asioiden hoitamiseen. 

Työmarkkinatorille voi kirjautua pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella esimerkiksi ilmoittautumaan työnhakijaksi, seuraamaan työnhaun tilannetta tai hakemaan starttirahaa. 

Työmarkkinatorilta löytyy vastauksia asiakkaiden kysymyksiin 

Työmarkkinatorilla Pohjanmaan aluesivulla on julkaistu työllisyyspalveluiden uudistuksen usein kysyttyjä kysymyksiä. Sivulle on koottu vastauksia kysymyksiin, jotka koskevat muutosta asiakkaan näkökulmasta Pohjanmaalla.

Kysymysten aiheita ovat muun muassa työnhakuvelvoitteet, asiakkaan tietojen siirtyminen ja syyt uudistuksen taustalla. Tutustu kysymyksiin ja vastauksiin Työmarkkinatorilla.  

Viimeksi päivitetty: 08.09.2023 09:18